2024-09-4 WAZ

Wijk aan Zee

Aan de deelnemers van ‘Heerlijk, ik hoef niet te koken’, 9 t/m 12 september

Beste mensen,

Je hebt je opgegeven voor de activiteit ‘Heerlijk, ik hoef niet te koken’ – 4 dagen in het NIVON- natuurvriendenhuis Banjaert in Wijk aan Zee. 18 mensen hebben zich hiervoor aangemeld. Deze activiteit begint op maandag 9 september om 14.00 uur en eindigt op donderdag 12 september om 14.00 uur. Gelijktijdig met deze activiteit is er een tweede groep in Banjaert. Deze deelnemers wandelen 4 dagen met elkaar. De warme maaltijd genieten jullie gezamenlijk. (…)

De ervaring heeft geleerd dat het zinnig is om op maandag 9 september om 14.00 even bij elkaar te komen. Dan weet eenieder wie deel uitmaakt van deze groep. Dus als het lukt, kom dan even kort bij elkaar.

Maandag 9 sept heenreis en deel van de wandeling “rondje WAZ”

Met de fiets naar station Leiden, regenbuitje getrotseerd en met de trein naar Beverwijk. Vanaf de overstap in Haarlem reisden Jolanda* en ik samen. Jorien*  was gisteren al naar de Banjaert getreind.  Rikkie* bracht ons van Beverwijk naar Wijk aan Zee. Wat een luxe! We hadden alle vier apart geboekt, en dus ook elk een eigen kamer.

We lunchten buiten. Om twee uur maakten we kennis met de mensen die ook ‘ik hoef niet te koken’ geboekt hadden.

Tegen drieën begonnen we aan het “rondje WAZ” (rondje Wijk aan Zee). We zaten een tijdje op het uitzichtpunt en waren rond half vijf terug, na een wandeling van bijna 5 km. Het hele rondje is langer, maar we waren tevreden, bovendien begon het te spetteren.

‘Thuis’  douchen en heel even 'plat'. Na het eten (heerlijk, drie gangen!) en de afwas (ons corvee, waren we er meteen maar vanaf!) bekeken we wandelroutes en kozen er een voor de volgende dag.

‘Douchen.

Het douchen viel trouwens wat tegen. Thuis leun ik tegen de muur bij het aantrekken van mijn onderbroek. De dunne wandjes van deze douchecabine leken me daar niet geschikt voor. Dus stak ik even over naar het toilet, dat zich in de zelfde ruimte bevond, en deed zittend mijn broek aan. Je kunt in een Nivonhuis de ‘ invaliden’ kamer vragen, met een hooglaag bed en een aangepaste badkamer. Maar dat had ik niet gedaan…

(* de namen in het blog zijn niet de echte namen)

Dinsdag 10 september.  Wandeling Beek als bron

De route ‘Beek als Bron’, vanaf de Banjaert, vond ik op mijn Topo-GPS app. We besloten om de route te volgen tot Beverwijk en daar een bus te pakken. Dat scheelde 5 km lopen.

Om half negen vertrokken we. Lekker vroeg, want vanaf ongeveer twee uur werd regen verwacht.

Toen we even uitrustten bij een hekje, maakte iemand een foto van ons, met mijn mobiel. Leuke herinnering, geen mooi plaatje, vanwege het tegenlicht (want de zon scheen nog!).

Het was een prachtige route. We stopten regelmatig, waardoor ik het prima volhield. Om ongeveer half elf nam ik de Parkinson-medicijnen in, omdat de benen niet meer wilden (‘Off’  heet dat. Over mijn medicatieproblemen bij uitstapjes schreef ik een apart blog).

Na een korte stop in het bos stonden we oog in oog met twee koeien en een kalf.

Toen we doorliepen, sloegen moeder en kalf op de vlucht. Ons pad ging rechtsaf, dwars door bramenstruikjes met brandnetels. Arme Jorien*  met haar korte broek… Rikkie smeerde haar benen daarna in met hondsdraf  tegen de brandnetel ‘prikkels’.

Bij de Zeeweg in Beverwijk sloegen we rechtsaf, om later toch terug te lopen, we hadden links af gemoeten voor de bushalte… na een paar minuten wachten bij een bushokje (Hoera! Want inmiddels regende het!) kwam de bus van 13h23. Na gezamenlijk theedrinken gingen we naar onze kamers. We hadden 10,7km gelopen.

Woensdag 11 september.                  Rondje bij Castricum

We vertrokken met de auto naar een parkeerplaats in Castricum en begonnen om ongeveer kwart voor tien aan de wandeling.

Rikkie had een route op de kaart uitgezet. Af en toe vroeg ze advies aan mijn gps over een knooppunt of zijweg.

In het begin kregen we een bui over ons heen, daarna bleef het lang droog, zelfs zonnig. Het was wel fris.

Om kwart over tien stopten we, ik at een boterham, maar kort daarna kreeg ik ‘pap benen’. Die had ik pas later op de ochtend verwacht! De levodopa mag niet vlak na het eten, dus probeerde ik nog even door te lopen. Om 11h15 nam ik de medicatie in. (zie apart blog).  Koffie en soep bij Gasterij de Kruisberg. Daar zat de Nivon wandelgroep ook. Niet helemaal toevallig, want de Gasterij is maandag en dinsdag gesloten.

Later volgde nog een lunchstop. Er viel een korte regenbui met een beetje hagel. Vlak voor de parkeerplaats sloegen we een prachtig pad in. Wat een heerlijke wandeling was dit weer! (9,5 km).

In de Banjaert even ‘plat’ (rusten). Om 15h15 gingen we nog even naar het strand voor koffie met gebak. We kregen een mooi uitzicht op de stormachtige zee. Prachtig licht en later een regenboog!

Ik was super moe, want op zo’n korte vakantie wil ik geen rustdag inplannen. Maar die moeheid had ik er graag voor over. Wat heb ik genoten!

Donderdag 12 september. Terugreis

We besloten om na het ontbijt naar huis te gaan. Met de bus (9h33!) en de trein reisden we terug, ieder naar haar eigen adres. Het was heel gezellig geweest. Tot  de volgende keer!

Stijver

Deze vakantie liep ik vaak met een regenhoes om de rugzak. Vanwege de grotere kans op buitjes. Ik had (daardoor?) regelmatig moeite met het vinden van de tweede schouderband achter mijn rug en vroeg een paar keer hulp. Daarna werd de schouderband ongevraagd aangereikt. Tja… Dan merk ik dat ik stijver ben dan vorig  jaar…