SN 09.28B Joh 8c afsch

Johan Snoek - vervolg afscheidsdienst

Joh 8a afsch foto, liturgie van afscheidsdienst, download; overlijdens advertentie; inleidende woorden; dochter Ria; vriend Anton

Joh 8b afsch tekst van zoon Hans

Joh 8c afsch - overdenking, gebed

Joh 8d gedicht - gedicht Nora

 

gehele index pagina's Johan

Voorganger en vriend ds van Helden - overdenking

Lieve mensen, ja jullie en jullie, u allemaal: in
Godsnaam lieve mensen,
Loyaliteit en dan in het meervoud!

Dat was het woord dat in mijn gedachten sprong en steeds weer springt, denkend aan Johan
Snoek. Loyaliteiten die offers vroegen, die pijn
deden, die met heilig en onheilig vuur en
passie werden verdedigd en beargumenteerd.
LOYALITEIT met zijn vrouw Corry, die gelovig
en spiritueel zo’n heel andere, maar even
consequente keuze maakte, Loyaliteit met zijn gezin, dat hij delen moest met zijn missie, loyaliteit met het volk Israël en met het volk van de Palestijnen, loyaliteit met de Gereformeerde
Kerk en ook met de Hervormde, met alle
kerken en christenen al was de uitkomst van
zijn onderzoek GRIJS wat betreft hun loyaliteit
met de joden. Grijs? Voor Johan was het
meeste in het leven en in zijn denken toch
zwart – wit. Loyaliteit met niet-gelovigen,niet-
meer gelovigen, anders gelovigen,
communisten bondgenoten in de strijd!
Loyaliteit – het woord bestaat n.b. uit tien
letters, net zoveel als de Tien Woorden, de
Tien Geboden! en zo zwaar dient het ook
opgevat en uitgevoerd: het moet tienvoudig,
in het kwadraat. Dus eigenlijk niet ‘Soms’ moet een mens kleur bekennen, maar ALTIJD,
elke dag en op elke plaats en bij elke
gelegenheid die God je geeft; de dokters in
het ziekenhuis kunnen er over mee praten,

maar ook de leden van de schaak- en gymclub
tot en met de vrijwilligers in het hospice. Tien
letters, ik schrijf ze stilletjes op met hoofdletters, in kapitalen. En merk dan dat het ook een godheid kan worden, een onverbiddelijke godheid die offers eist, zelfs kinderoffers, loyaliteit die pijn doet, een tweesnijdend scherp zwaard wordt: ben je niet vóór mij, dan ben je tegen…Die taal. Maar was dat de bedoeling, al die offers, die eisende
gerechtigheid, die 10-voudige loyaliteit?
Ik weet het, natuurlijk, het moet gaan over
gerechtigheid in deze overdenking, in deze
afscheidsdienst van ds. Johan Snoek, Micha 6:8
. Wat vraagt de Heer nog meer van ons
dan dat wij recht doen en trouw zijn en
wandelen op zijn Weg! Ik moest tot in het
laatste gesprek nog weer onderstrepen dat het
enkel om gerechtigheid gaat, het ondeelbare
woord. En toch geldt juist daar en dan de
vraag: wie heeft het dan bij het rechte eind?
Kleur bekennen! – niemand gaat voor Grijs
toch? Alleen het saaie driedelige grijs van
managers misschien, maar dat wil je niet..! Ik spreek hier even voor Johan, volgens zijn
denklijnen. Die hij telkens weer uitsprak en
kleurrijk illustreerde met verhalen en herinne-ringen, zijn verhalen en zijn herinneringen - en wat een geheugen had deze man! Opsluiting noemen ze dat in Friesland. Hij schreef een autobiografie, voor zijn kleinkinderen, maar iederéén moest hem
lezen! SOMS MOET - tegenwoordig zou je al
vallen over dat woordje ‘moeten’! Het was zijn

biografie maar ook zijn theologie, zijn drive en
zijn preek, zijn geheel eigen exegese. Ik ben
niet zo’n exegeet zei hij, en ontwikkelde een
biografische theologie ofwel een theologische
biografie. Daar deed hij alles mee. Zoals hij
het ervoer en zag. En dat ging op de wijze van
de vereenzelviging met de slachtoffers. Hun
pijn werd zijn pijn en ieder zou daar pijn bij
moeten voelen, bij onrecht. Hij vereenzelvigde
zich; vereenzelviging is een valkuil, ik ben er
zelf ook in gestapt; het is een vorm van
doorgeslagen loyaliteit; dan kan je
verbondenheid zomaar kritiekloos worden en
het grootste risico is misschien wel, dat er
uiteindelijk nog maar één waarheid overblijft,
die van jou. Een andere waarheid die hoor je
niet meer; die hoorde hij niet meer!

symposium

Toen Johan 80 werd in 2000 organiseerden

wij, Thalien Koopman en ik, hier in Pro Rege
een mini-symposium voor hem.

We gaven het als titel mee: (s)preken en zwijgen, met de s tussen aanhalingstekens. Soms moet er
gesproken worden, soms moet een mens
kunnen zwijgen; om des te beter te kunnen
luisteren. Dat laatste was, zacht uitgedrukt,
niet Johans sterkste punt. Luisteren – had hij
je nu echt gehoord; had hij het nu wel
helemaal begrepen? Hij controleerde wel, of ik
het goed had begrepen, dat deed hij bij
iedereen. Maar omgekeerd…?! Zo blijft er pijn
achter, bij diegenen die zich niet gehoord
voelden en met onbegrip achterblijven.
Waar niet gerechtigheid maar verzoening de
hoofdmissie van de kerk is, buigt Johan het
hoofd. Zo niet hier, dan zal die verzoening ooit
volgen ergens hierna.
Stop! Genoeg zware woorden; genoeg
moeilijke woorden! Je zou er ruzie om krijgen.
Feitelijk was het leven van Johan Snoek één
groot loyaliteitsconflict. Leven? Denkend aan
die generatie, de generatie van mijn eigen
vader: leerden zij wel wat leven is, en hoe te
leven, gewoon om te gaan met de dingen des
levens? Alles moest immers betekenis en doel
hebben; alles zin en mening… Dan weet je
geen raad met het ongerijmde, het lege, het

 

zinloze, het naakte, willekeur en lot. Het is
makkelijker om het leven maar een denkraam
op te leggen, te verklaren door analyseren,
dan dat je met vragen blijft zitten. Had hij ooit
vragen? Ria vertelde: hij vroeg zijn niet-
gelovige (schoon)kinderen: stel mij maar een
vraag, dan kon hij vertellen, uitleggen… Maar:
wat was zijn eigen vraag? Wat waren zijn
eigen vragen? Levensvragen? Twijfels? Je zou
bijna zeggen: had hij die maar existentieel wat
meer gehad. Had hij opengestaan voor
tragedie, de emotie van verwarring, chaos. Hij
was maar bezeten van één ding, één conflict,
één item, één loyaliteit. Het andere, het
filmische, theatrale, romantische, dansante,
muzikale leven ontging hem geheel en al. Het
drama van het leven – ik heb het hem nog
geschreven, maar of het overkwam?
Binnenkwam? Maar zo kwam een belangrijk
deel van het leven niet bij hem binnen, bleef
vreemd, buiten, en daar zat zijn onmacht, een
onkunde.
Ook deze mens hoe sterk en krachtig ook, had
zijn God, had God nodig, al zou hij dat nooit
zo zeggen. Het waren woorden, uit de Bijbel
geplukt, woorden als de merkstenen van Dag
Hammerskjöld, als mijlpalen van Paulus:
Psalm 46, dat tweede vers dat sinds 1944 met hem meeging, omdat er een preek vertaald
moest worden in het Engels, voor generaal
Hackett: “God is our refuge and strength!” En
niet die vlakke vertaling van de NBV, niet een
veilige toevlucht; dat lijkt veel te veel op de

politiek van veiligheid-en-alleen-maar-
veiligheid van Israël en zo veel andere landen,
waarbij rechten met voeten worden getreden
terwille van de godheid Veiligheid. Nee: een
toevlucht en sterkte; en daar ging die arm
weer omhoog, en die vuist! Sterkte! Kracht!
Zo gaf het Woord hem kracht. Zonder nadere
reflectie op dat Woord. Want het ging om
kracht. Om dapperheid, om daadkracht, om
daden van een vent en een kerel. Maar ’s
avonds voor het slapengaan, zo vertelde hij,
toen hij meedeed aan de Voorleesmarathon
van de Nieuwe Bijbelvertaling hier in Pro Rege
eenpaar jaar geleden: je weet dat er veel
mensen zijn die niet kunnen slapen; en dan
maar een pilletje nemen; hij zei: ik lees dan
een stukje uit de Bijbel, da’s een probaat
slaapmiddel, zei hij met dat lachje van hem - 
en zijn meest geliefde stukje voor het slapen
gaan, was dat stukje over dankbaarheid:
“Verblijdt u in de Heer, te allen tijd! Wederom
zal ik zeggen: verblijdt u! - Woorden die hem
wonderbaarlijk verbonden met Corrie - Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De
Heer is nabij. Weest in geen ding bezorgd – en
op dat moment raakte hij dan ontroerd! -
maar laten bij alles uw wensen door gebed en
smeking met dankzegging bekend worden bij
God. Dankzegging! Zo kon hij toch sterven.--
Want zo zal het zijn, dat de vrede Gods, die
alle verstand te boven gaat, zijn hart en zijn
gedachten zal behoeden in Christus Jezus”.


Amen.

 stilte moment muziek gebeden

Gebed

 Heer, onze God, God van Abraham en Sara, Izaäk en Ismaël, Jaäkov, Lea en Rachel, wij vertrouwen in Jezus’ Naam Johannes Martinus Snoek – Johan – toe aan uw eeuwige schoot. Ontferm U over hem.
Wij danken U voor wie hij was, trouw echtgenoot van Corry, vader, schoonvader en opa en biograaf voor zijn gezin, ouwe strijdmakker voor mensen van het verzet, van de strijd om gerechtigheid, om grond onder de voeten, een toekomst voor de verstotenen, de vergetenen, de verdrukten, de hongerenden. Zijn honger naar recht krachtig tot zijn laatste snik. Zijn onhebbelijkheden en eigenaardigheden, zijn loyaliteiten en zijn woede, zijn verdriet en zijn onmacht – God, neem ze aan, neem hem aan zoals hij was, mens en net als ieder ook al te menselijk in zijn zwakheden. 

Neem hem aan als uw kind. In zijn geest bidden wij voor Israël en de Palestijnen, om gerechtigheid en leven, toekomst en welzijn, in het bijzonder noemen we zijn voorbede voor Vanunu. Wij

bidden U voor het werk van gemeentepredikanten en geestelijk verzorgers in de tehuizen, in de
detentiecentra, bij leger en justitie. Wij bidden U voor de kerk en de rol van de kerken, zo vaak zo zwak, soms kleur bekennend op kairosmomenten. Wij bidden U voor zijn nabestaanden, zijn kinderen, zijn hele gezin, ieder met haar en zijn eigen gedachten en gevoelens, goede herinneringen en de ongemakkelijke.
Om de zegen van de tijd, hen gegeven voor hun eigen levens. Zo bidden wij U in Jezus’ Naam, onze broeder in de honger naar Gods Koninkrijk. Amen.

 de Franciscaanse zegenbede (tekst in de liturgie)
 zingen: Behoed en bewaar Jij ons/hem, lieve God, nr. 69 uit de diakonale
zangbundel: LIEDEREN TER BEMOEDIGING
 In plaats van bloemen vroeg Johan om een gift voor beide of één van
beide doelen die op de achterzijde van deze liturgie vindt: HOUD HOOP LEVEND – PLANT EEN OLIJFBOOM of het Rotterdamse KLINKERFONDS,
voormensen die uitgezet, geklinkerd worden, dwz. op de straatstenen worden gegooid. U vindt de betreffende gironummers en gegevens dus
op de achterzijde. Warm aanbevolen.

 Bij het verlaten van de zaal luisteren we naar een lied van Leonard Cohen….
 Er is nu gelegenheid tot informeel condoleren in de bovenzalen van Pro Rege. Daar vindt u elkaar en de familie voor troostrijke ontmoeting en
voortgaand gesprek.
Rond 14.00u zal de begrafenis plaatsvinden in besloten familiekring.


Op de achterzijde van de liturgie een gedicht van Nora:  (zie volgende webpagina)

 

Opbrengst Klinkerfonds

Beste mevrouw Snoek,

Onlangs weer een bankafschrift binnen gekregen die loopt tot 17-10-12.

Een aantal namen van mensen die hebben gedoneerd had ik al aan u doorgegeven. Vandaag echter de donateurs lijst in Excel bijgewerkt. Daarin ook alle donaties die op uw vader van toepassing zijn meegenomen. Gemakshalve heb ik het hele deel dat op uw vader van toepassing is er uit gekopieerd en hieronder geplaatst. Het kan dus zijn dat sommige namen al bij u bekend waren. Het betreft daarmee de donaties van 17 augustus t/m 17 oktober.

Is toch een heel leuk aantal geworden wat ter nagedachtenis aan uw vader aan ons heeft gedoneerd. Daarmee is een heel mooi bedrag van € 577,-   binnengekomen.

Opbrengst: 10 olijfbomen

Subject: Gecondoleerd
From: planteenolijfboom@gmail.com

Wij begrepen dat uw vader zich altijd ingezet heeft voor rechtvaardigheid en tegen onderdrukking.
Op onze giro kwam vandaag een donatie binnen voor een olijfboom ter nagedachtenis van Johan
Snoek. Mochten er meer binnenkomen dan kunnen wij u op de hoogte houden van de sponsors en
de locatie van het veld waar de bomen worden aangeplant.

(…………..)

Datum:Sat, 13 Oct 2012 22:58:25 +0200
Van:Olijf Boom <planteenolijfboom@gmail.com>

Beste mevrouw Snoek

 

In totaal kunnen er nu 10 olijfbomen worden aangeplant ter nagedachtenis van Johan Snoek.
Sommige mensen hebben een hele boom gesponsord, anderen een bijdrage geleverd. Ik zal
eind van het jaar een overzicht sturen van alle sponsors. De bomen zullen op één veld worden
aangeplant. Als ze vernield worden, komen we terug en planten we opnieuw. Dat is onderdeel
van het geweldloos verzet tegen de bezetting.

 

Ik ben nu in Palestina en we starten morgen met de olijfpluk met onze groep van 85 mensen
uit de hele wereld.

Met vriendelijke groeten,
Kristel